مقالات رادیولوژی

لیست مراکز و نوبت دهی ماموگرافی در شیراز

تعدادی از مراکز تصویربرداری و رادیولوژی در شیراز هستند که مجهز به دستگاه ماموگرافی در شیراز می باشند.

هزینه ماموگرافی در شیراز ماموگرافی دولتی در شیراز دکتر فوق تخصص ماموگرافی ماموگرافی شیراز نوبت دهی ماموگرافی بیمارستان حافظ شیراز ماموگرافی سه بعدی در شیراز ماموگرافی بیمارستان کوثر شیراز ماموگرافی بیمارستان مسلمین شیراز دکتر ماموگرافی شیراز دکتر خوب برای ماموگرافی نوبت دهی ماموگرافی درمانگاه مطهری شیراز نوبت دهی ماموگرافی بیمارستان حافظ شیراز نوبت ماموگرافی شیراز ماموگرافی دولتی در شیراز

در مقاله زیر به دلایل تصویربرداری از سینه یا ماموگرافی در شیراز می پردازیم

ماموگرافی چیست و چگونه انجام میشود؟

در واقع ماموگرافی یک رادیوگرافی ساده از پستان است.
میتواند ب صورت ایستاده، خوابیده و یا نشسته انجام شود،ولی غالبا ایستاده انجام میشود.ماموگرافی یک عکس رادیوگرافی ساده از پستان و ابزاری برای کشف زودرس سرطان های غیر قابل لمس پستان است. ماموگرافی می تواند سرطان پستان را ده سال قبل از آن که قابل لمس شود، شناسایی کند. همه زنان چهل ساله و بیشتر باید هر دو سال یکبار ماموگرافی انجام دهند.

⚪️ برای انجام ماموگرافی بیماربایستی تمام لباسهای بالاتنه را در آورده ودر مقابل دستگاه ماموگرافی بایستد.کارشناس رادیولوژی ،پستان را برروی صفحه ای قرار میدهد و آنرا فشارمیدهد.در هنگام تابش اشعه باید بیمار تنفس خود را نگه دارد❗️

💠 برای ماموگرافی غربالگری در افراد بدون علامت ،از هردو پستان،دو نمای موسوم به مدیو لترال ابلیک(MLO)
و کرانیو کودال (CC),تهیه میشود.
⚠️ در ماموگرافی تشخیصی،در افرادی که دارای علائمی همچون لمس توده،ترشح خونی و….هستند،ممکن است علاوه براین دو نما،نیاز ب نماهای اضافی باشد.

🔰 انجام مامو گرافی غربالگری حدود ۱۵ تا۳۰ دقیقه طول می کشد.

🔴 از چه سنی خانمها باید ماموگرافی را شروع کنند❓❓

💢در خانمهایی که عامل خطری برای ابتلا ب سرطان پستان ندارند،باید به صورت سالانه از ⬅️ سن ۴۰ سالگی انجام شود.
✔️ البته ازسن ۵۰سالگی برحسب نظر پزشک میتوان فواصل میان ماموگرافی را افزایش داد.
➰ در افرادیکه در خطر ابتلا به سرطان پستان قرار دارند❗️،کسانیکه دارای جهش های ژنی خاص هستند،ویا داری سابقه سرطان پستان در فامیل درجه اول خود(مادر،خواهر،دختر..) قبل یائسگی هستند،باید در سن پایین تری اقدام ب انجام ماموگرابی کنند
❌❌ ماموگرافی قبل از۲۵ سالگی نباید انجام شود

چه کسانی به ماموگرافی نیاز دارند:

👈انجام موضوع ماموگرافی به خانمهایی توصیه می شود که دچار بیماری سینه ، مانند توده عفونت و یا نوعی کیست هستند. همچنین انجام آن برای کلیه زنان بالای ۵۰ سال الزامی و ضروری است.
👈 همچنین برای زنان مبتلا به سرطان سینه ، برای کنترل و پیگیری درمان بیماری شان ضروری است.
👈 برای زنان سالم ، در سن ۳۵ تا ۳۹ سالگی عملیات ماموگرافی پایه پشنهاد اکید می شود و اما بعد از ۵۰ سالگی تحت نظر دکتر ، بهتر است دو سال یکبار ماموگرافی برایشان انجام شود .
👈اجرای ماموگرافی برای زنان کمتر از ۳۵ سال، در صورتی که یک یا چند نفر از اعضای خانواده قبلا مبتلا به بیماری و سرطان سینه شده باشد نیز الزامی است.

✅بهتر است بدانید تقسیمات سلولی در افراد کمتر از ۳۵ سال ، با سرعت و پیشرفت بیشتری انجام می شود، در نتیجه انجام ماموگرافی در این دوره های سنی و تاثیر اشعه ایکس در ادامه آن، ممکن است بر میزان این فعالیت و همچنین تقسیم های سلولی اضافه کند و به طور کلی تعادل آن را بر هم بزند.

چه کسانی و در چه فواصلی باید ماموگرافی انجام دهند؟

ماموگرافی یک رادیوگرافی ساده از پستان و روشی تشخیصی برای کشف زودهنگام #سرطان‌_پستان است. ماموگرافی یک ابزار مهم غربالگری سرطان پستان است، زیرا می‌تواند سرطان پستان را ۱۰ سال پیش از آن که قابل لمس شود، تشخیص دهد.

زنان پس از ۴۰ سالگی، باید هر ۲ سال یک‌بار ماموگرافی انجام دهند. زنانی که در فامیل درجۀ یک آنها (یعنی مادر یا خواهر) سابقۀ ابتلا به سرطان پستان دارند، باید از ۳۵ سالگی، هر سال ماموگرافی انجام دهند.

بهترین زمان انجام ماموگرافی هفتۀ نخست سیکل قاعدگی، یعنی دورۀ خونریزی #پریود است. از آنجا که برای گرفتن تصویر خوب لازم است به پستان‌ها فشار وارد شود، ممکن است ماموگرافی برای برخی دردناک باشد، بنابراین، زمان پریود که پستان‌ها حساس نیستند، زمان مناسبی برای انجام ماموگرافی است.
بهتر است که پیش از ماموگرافی دوش بگیرید و از اسپری یا رول ضدتعریق استفاده نکنید.

🔔 فراموش نکنید که معاینه توسط مهم‌ترین ابزار تشخیصی است و ماموگرافی نباید جای آن را بگیرد.

☢️ آمادگی قبل از انجام مامو گرافی در شیراز:

☑️ بهترین زمان برای انجام ماموگرافی،یک هفته پس از قاعدگی است که پستانها حساسیت کمتری دارند.

🔳 از ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل از انجام ماموگرافی،بهتراست از نوشیدنی های کافئین دار،نظیر قهوه ،شکلات و ادویه های تند پرهیز شود🔻🔺🔻

☑️ قبل از انجام ماموگرافی باید فرد،حمام کند
و از دئودرانت،لوسیون و یا پودر تالک(پودر بچه)،بروی پستانها و زیر بغل استفاده نکند.زیرا این مواد میتوانند باعث تفسیر اشتباه شوند.

🔴 آیا ماموگرافی سرطان زاست:

میزان اشعه یی که برای انجام ماموگرافی انجام بکارمیرود،آنقدر ناچیزست که نمیتواند عامل خطر باشد

🔴 ماموگرافی در بارداری و شیردهی:

 

📛انجام ماموگرافی در بارداری و شیردهی و حتی تا ۳ ماه بعد ازقطع شیردهی،جهت غربالگری توصیه نمیشود⛔️

زیرا در این دوران ها،تراکم بافت پستان افزایش می یابد و در نتیجه احتمال منفی کاذب و دیده نشدن ضایعات پستانی در ماموگرافی افزایش می یابد.
امادرخانمهایی که علامتدارمیباشند،ابتدا سونوگرافی و در صورت لزوم ،ماموگرافی با رعایت نکات ایمنی،انجام میشود

🔴کدام زنان باید ماموگرافی سینه انجام دهند ؟

⚜️خانم های بالای ۴۰ سال گوش به زنگ باشند

👈انجمن سرطان و انجمن رادیولوژی آمریکا در سال ۲۰۱۸ برنامه راهبردی ای را برای پیشگیری از سرطان سینه تصویب کرده اند. طبق این برنامه تمامی بانوان بالای ۴۰ سال می بایست سالانه ماموگرافی تشخیصی را انجام دهند.

👈👈البته در بیمارانی که بستگان درجه یک آنها مبتلا به سرطان سینه بوده اند، سن انجام ماموگرافی از ۳۵ سال می باشد. این ماموگرافی ها به صورت سالیانه انجام شده و نیازمند پیگیری می باشد..

در بیماران علامت دار که توده مشکوک به سرطان باشد یا با کیست ها و توده های دیگر همراه باشد پزشک انجام ماموگرافی را ضروری می داند، همچنین در افراد مبتلا به سرطان سینه برای پیگیری بیماری انجام ماموگرافی ضروری است. در زنان سالم ماموگرافی به عنوان یک روش تشخیص زودرس استفاده می شود که به این ترتیب که یک ماموگرافی پایه در سنین 35 تا 39 سالگی انجام می شود و سپس از سنین 50 سالگی به بعد بر حسب نظر پزشک هر دو سال یک بار انجام ماموگرافی ضروری است.

منابع این بخش کاملا بر اساس مستندات علمی،تهیه و تنظیم شده است.

حق نشر با ذکر منبع بلامانع می باشد.

 

سوال بیشتری دارید؟

شما می توانید با کلیک بر روی دکمه زیر از طریق واتس اپ مشاوره نمایید:

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا