مراکز رادیولوژی

لیست مراکز تراکم استخوان(دنسیتومتری) BMD در شیراز

تراکم استخوان شیراز مراکز سنجش تراکم استخوان تامین اجتماعی شیراز نوبت دهی تراکم استخوان بیمارستان  شیراز دکتر تراکم استخوان در شیراز مرکز تراکم استخوان پارس شیراز کلینیک پوکی استخوان شیراز مراکز تراکم استخوان شیراز تراکم استخوان شیراز نوبت دهی سنجش تراکم استخوان شیراز کلینیک پوکی استخوان شیراز سنجش تراکم استخوان  شیراز لیست مراکز سنجش تراکم استخوان شیراز بهترین دکتر فوق تخصص پوکی استخوان برای پوکی استخوان به چه دکتری باید مراجعه کرد کلینیک فوق تخصصی پوکی استخوان مرکز سنجش تراکم استخوان شیراز، سنجش تراکم استخوان در شیراز، سنجش تراکم و پوکی استخوان در شیراز

تراکم استخوان(دنسیتومتری) BMD  جهت اندازه‌گیری محتویات معدنی استخوان استفاده می‌شود و این اندازه‌گیری کاهش توده استخوانی را بخوبی نشان می‌دهد.
تراکم سنجی استخوان جهت تشخیص پوکی استخوان و تعیین ریسک شکستگی استخوان بسیار مفید است. اغلب روشهای اندازه‌گیری مواد معدنی استخوان bone mineral density (BMD) بسیار سریع و بدون درد می‌باشد.

تست تراکم مواد معدنی استخوان

آزمایش تراکم استخوان(دنسیتومتری) BMD در شیراز میزان کلسیم و سایر انواع مواد معدنی را در ناحیه ای از استخوان شما اندازه می گیرد.

این آزمایش به پزشک شما کمک می کند پوکی استخوان را تشخیص دهد و خطر شکستگی استخوان را پیش بینی کند.

بهترین راه برای اندازه گیری سلامت استخوان شما است. تراکم یا توده استخوانی شما را با یک فرد سالم که هم سن و هم جنس شماست مقایسه می کند. می تواند نشان دهد:

  • این که آیا شما پوکی استخوان دارید ، بیماری که استخوان های شما را ضعیف می کند
  • خطر شکستگی استخوان
  • اینکه آیا درمان پوکی استخوان شما موثر است یا خیر

توده استخوانی کم که به اندازه کافی کم نیست که پوکی استخوان باشد گاهی اوقات استئوپنی نامیده می شود. علل کاهش توده استخوانی شامل سابقه خانوادگی، عدم رشد توده استخوانی خوب در جوانی و برخی شرایط یا داروها است. همه افرادی که توده استخوانی پایینی دارند به پوکی استخوان مبتلا نمی شوند، اما در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آن هستند.

اگر توده استخوانی پایینی دارید، کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش سرعت از دست دادن استخوان انجام دهید. اینها شامل خوردن غذاهای غنی از کلسیم و ویتامین D و انجام ورزش های تحمل وزن مانند پیاده روی، تنیس یا رقص است. در برخی موارد، پزشک ممکن است داروهایی برای پیشگیری از پوکی استخوان

نحوه انجام آزمون تراکم استخوان

آزمایش تراکم استخوان را می توان به روش های مختلفی انجام داد.

رایج ترین و دقیق ترین روش از اسکن جذب سنجی اشعه ایکس با انرژی دوگانه (DEXA) استفاده می کند. DEXA از اشعه ایکس با دوز پایین استفاده می کند . (شما تابش بیشتری از عکس قفسه سینه دریافت می کنید.)

پوکی استخوان

پوکی استخوان بیماری است که باعث نازک شدن و ضعیف شدن استخوان ها می شود. استخوان‌های شما شکننده می‌شوند و به راحتی می‌شکنند (می‌شکنند)، به خصوص استخوان‌های لگن، ستون فقرات و مچ دست . در ایالات متحده، میلیون ها نفر یا در حال حاضر پوکی استخوان دارند یا به دلیل توده استخوانی کم در معرض خطر بالایی قرار دارند.

هر کسی ممکن است به پوکی استخوان مبتلا شود، اما در زنان مسن‌تر شایع‌تر است. عوامل خطر عبارتند از:

  • پیر شدن
  • کوچک و لاغر بودن
  • داشتن سابقه خانوادگی پوکی استخوان
  • مصرف داروهای خاص
  • یک زن سفیدپوست یا آسیایی بودن
  • داشتن تراکم استخوان پایین

پوکی استخوان یک بیماری خاموش است. ممکن است تا زمانی که استخوانی نشکنید ندانید که به آن مبتلا هستید. تست تراکم مواد معدنی استخوان بهترین راه برای بررسی سلامت استخوان شماست.

برای قوی نگه داشتن استخوان ها، رژیم غذایی غنی از کلسیم و ویتامین D داشته باشید، ورزش کنید و سیگار نکشید. در صورت نیاز، داروها نیز می توانند کمک کنند. همچنین مهم است که سعی کنید از زمین خوردن خودداری کنید . زمین خوردن اولین علت شکستگی در افراد مسن است

مزایای استفاده از تراکم استخوان(دنسیتومتری) BMD در شیراز

1– هیچ اشعه یونسازی وجود ندارد
2- امکان تکرار تصاویر ناحیه مورد نظر 

آمادگی های لازم قبل از اسکن تراکم استخوان

بررسی تراکم استخوان  به آمادگی خاصی نیاز ندارد.

حداقل 24 ساعت قبل از اسکن نباید مکمل های کلسیم مصرف کنید.

شما باید از پوشیدن لباس های شل و راحت بپرهیزید و از پوشیدن لباس هایی که دارای زیپ ، کمربند یا دکمه های ساخته شده از فلز هستند خودداری کنید. اشیاء مانند کلید یا کیف پول که در منطقه اسکن می شوند باید برداشته شوند.

در صورت وجود احتمال بارداری ، زنان باید همیشه به پزشک و تکنسین پرتونگاری خود اطلاع دهند. بسیاری از آزمایشات تصویربرداری در دوران بارداری انجام نمی شود تا جنین در معرض اشعه قرار نگیرد. اگر اشعه ایکس لازم باشد ، اقدامات احتیاطی برای به حداقل رساندن تابش اشعه در کودک صورت می گیرد.

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا